Lovisa & Malin

Runda kanter, trianglar
Hejsan alla!!
Eftersom vi fick en fråga om hu vi gjorde trianglarna i headern ska jag (på sätt och vis) visa det. Eller jag kommer visa hur man gör runda kanter på en bild, men man gör på samma sätt med trianglar, hjärta och vilka andra former som helst.
1. Börja med att öppna bilden i photoshop (jag använde elements den här gången)
2. Sen ska du göra formen du vill ha  bilden, klicka då på en här symbolen och välj (i det här fallet en fyrkant med runta hörn eller) vad du vill.
Och dra en fyrkant eller form så stort du vill över bilden
3. Nu MÅSTE man avmarkera  bakgrundslagret
4. Sen ska man välja det verktyp som är inringat på bilden, och klicka mitt på formen (då markeras den)
För att sedan göra markeringen omvänd (så att allt utom formen är markerat) så trycker man Ctrl+Shift+i

5. Nu ska området utanför formen vara markerat. Då ska man göra bakgrundslagret synligt igen. Och göra formlagret osynligt.
Sen är det bara att sudda allt på bakgrundslagret och avmarkera markeringen.
Sen kan man göra precis samma sak med andra former, så gör vi med trianglar. 
Hoppas ni förstod!!
/Malin
#1 - Elise

Jag såg att Lovisa använder ps CS5 och jag undrar om ni kan visa hur man klipper ut trianglar i ps cs också? :)